Drobečková navigace
Které české železniční tratě jsou výhledově vhodné pro nízkoemisní vodíkové soupravy a dává tento směr místní dopravy ekonomicky smysl? Odpovědi na tyto otázky má poskytnout studie, kterou v rámci projektu „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“ řeší mezinárodní konsorcium pěti firem pod vedením ÚJV Řež. Projekt získal podporu Technologické agentury ČR v rámci programu KAPPA a mezinárodních Fondů EHP (Evropské hospodářské pomoci) v celkové výši téměř 550 tisíc Euro. Výsledky studie budou podle harmonogramu k dispozici na jaře 2024. Kromě ÚJV Řež je do projektu z české strany zapojena Česká vodíková technologická platforma (HYTEP), VŠCHT Praha a Výzkumný ústav železniční (VÚZ). Zahraničního účastníka reprezentuje norský výzkumný institut SINTEF.
Práce na projektu budou v úvodní fázi zahrnovat široký sběr dat z vybraných regionálních tratí, zejména těch doposud neelektrifikovaných. Tyto vstupy budou analyzovány s využitím unikátní metodiky a softwaru norského partnera SINTEF. Výstupem studie pak bude komplexní technickoekonomická analýza místních tratí a porovnání různých typů pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky, aplikované na konkrétní regiony, umožní identifikovat oblasti, kde by nasazení vodíkových souprav jako náhrady za dieselové vlaky bylo konkurenceschopné z hlediska technologického, ekonomického i environmentálního. Spolupráce českých a norských výzkumníků umožní sdílet a porovnávat aktuální poznatky v oblasti vodíkové mobility na mezinárodním základě a bude cenným podkladem pro budoucí zavádění těchto technologií do národní dopravní praxe.
Projekt má aktuálně za sebou úvodní pracovní setkání konsorcia, zmapování stávajících a potenciálních zdrojů vodíku, tvorbu metodiky výběru tratí, prvotní výběr 16 tratí, analýzu výkonů, počtů a typů provozovaných kolejových vozidel a definici potenciálních vodíkových hubů ve vazbě na lokální výrobu vodíku.
Bližší informace najdete i na naší webové stránce, věnované projektu.