Drobečková navigace
Klíčové kontroly na střeše nejdůležitější budovy Temelína, to je jako kdyby se v jednu chvíli zvedalo tisíc osobních automobilů. Takovou sílu je potřeba vyvinout při kontrole napětí lan, která vyztužují ochranou budovu kolem reaktoru (kontejnment) druhého bloku*). Aktuálně důležitým ověřováním prochází nejdůležitější budova Temelína.
S velkou pečlivostí a přesností přistupují odborníci z ÚJV Řež, a. s., (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež, a.s.) ke kontrole napětí ocelových lan, která vyztužují ochrannou budovu kolem reaktoru. Speciální hydraulický lis lano natahuje silou až tisíc tun a v mobilním velíně, pro tento případ umístěném přímo na střechu padesátimetrové budovy, experti sledují milimetry. „V momentě, kdy cítím, že se ocelová kotva na konci lana o přibližně jeden milimetr nadzvedne, tak mám přesnou sílu napětí. Pak můžeme zkalibrovat nové tenzometry,“ říká Jan Bulák, který má za ÚJV Řež výměnu tenzometrů na starosti. Pro představu přirovnávají odborníci náročnou operaci k vytahování kůlu ze země. „Ve chvíli, kdy se kůl dostane do pohybu, tak to je přesně síla, kterou byl zaražen do země,“ přirovnává Jan Bulák.
Na třetině ze 136 lan kontejnmentu energetici vyměňují zařízení, pomocí kterého se napětí ocelových lan měří (tzv. tenzometry). Práce budou hotovy do konce odstávky. „Jde o klíčovou budovu, která odděluje reaktor od životního prostředí. Proto je důležité, abychom měli přesné informace o jejich stavu,“ poznamenal Marek Sviták, tiskový mluvčí JE Temelín Skupiny ČEZ.
Údaje z tenzometrů temelínští odborníci kontrolují každý měsíc. Naměřené hodnoty pak předávají Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost. Tím dozoru dokladují požadované předepnutí ochranné budovy. „Minimální požadovaná hodnota napětí válcových lan je 840 tun, přičemž aktuální průměrná téměř o sto tun vyšší,“ vysvětlil Ondřej Paulát, systémový inženýr kontejnmentu.
Práce na výměně tenzometrů budou pokračovat v létě i během odstávky prvního bloku.