Drobečková navigace
Společnosti Skupiny ÚJV pokrývají komplexní řetězec služeb při zavádění vodíkové ekonomiky do praxe – od výzkumu a vývoje, přes projektování povolovací řízení a inženýring až po výstavbu zařízení. Nástup vodíkových technologií v ČR je úzce spojen s projektem trojitě hybridního vodíkového autobusu (Trihybus) a první plnicí stanice v Neratovicích, demonstračním systémem ukládání energie ze solárních panelů do vodíku nebo přenosným prototypem napájecího zdroje s vodíkovým palivovým článkem. Na naše pilotní projekty navazuje široké portfolio inovativních služeb pro státní správu i komerční zákazníky v oblasti vodíkové dopravy a infrastruktury, využití akumulace energie do vodíku a dekarbonizaci průmyslu. Vývoj v oboru vodíkových technologií je u nás zaměřen na aplikace v energetice i v dopravě.
Postup zpracování LCA vychází z technických norem ČSN EN 14 040 a 14 044 a zahrnuje:
Environmentální prohlášení (značení) obecně, je deklarace vlastností produktu zákazníkovi. Environmentální prohlášení III. typu (zkráceně EPD z angl. Environmental Product Declaration) je dobrovolný a transparentní certifikační nástroj environmentálního prohlášení, založený na LCA analýze. Jedná se o nejkomplexnější a nejvíce důvěryhodný typ environmentálního prohlášení, protože je založeno na LCA, ověřeno třetí stranou a certifikováno pověřenou certifikační institucí. Environmentální značení III. typu je řízeno normou ČSN EN ISO 14 025.
Postup získání EPD:
Například může jít o:
Jaké suroviny jsou kritické?
Vzhledem k závislosti světových ekonomik na surovinách je identifikace kritických surovin zásadní. Metodika jejich určení však není stále ustálená a existuje více možných přístupů. V EU byla zřízena pracovní skupina, která jako kritické označila takové suroviny, které mají vysoký ekonomický význam pro EU a vysoké riziko narušení dodávek. Z pohledu podniku však mohou být kritické i jiné suroviny.
Co nabízíme?
Jak probíhá příprava ESG reportu dle GRI?
Systém ukládání přebytků energie z fotovoltaických panelů do vodíku v areálu ÚJV Řež se skládá z fotovoltaické elektrárny, elektrolyzéru PEM (elektrická energie – vodík), zásobníku na stlačený vodík, palivového článku PEM (vodík – elektrická energie) a připojení do distribuční sítě.
Schéma propojení fotovoltaických panelů a vodíkového akumulačního systému:
Uložit
Městský autobus s trojitě hybridním elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články) + čerpací stanice vodíku v Neratovicích.
Projektového konsorcia se pod vedením ÚJV Řež účastní Centrum výzkumu Řež, s.r.o., CZECHOSLOVAK GROUP a. s., DEVINN s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.
Kromě vývoje elektrifikovaného pohonu je do projektu zahrnuto také řešení problémů, které ovlivňují užitné vlastnosti bezemisního nákladního automobilu. Jsou způsobeny zejména externími podmínkami prostředí, v němž jsou tato vozidla provozována – jedná se o většinou těžce přístupná místa (lesy), lokality s vysokou prašností (staveniště, doly) nebo extrémní klimatické podmínky (armáda, hasičské sbory, záchranáři). Tyto podmínky mohou mít negativní vliv na životnost palivového článku a tím i spolehlivost vozidel. Projekt se proto také zaměří například na eliminace vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizaci startu za nízkých teplot a další užitné vlastnosti tak, aby nákladní auta s vodíkovým pohonem obstály všude tam, kde se dnes používají vozidla s konvenčním spalovacím motorem na fosilní paliva.
Projekt FW03010014 Vývoj nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem.
je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury
ČR v rámci Programu TREND.
Dojezd elektromobilů je limitován velikostí kapacity baterií, která je vzhledem k hmotnosti a velikosti omezená, což vede ke zkrácení jejich dojezdu. Výzkum a vývoj vodíkového prodlužovače dojezdu pro užitková vozidla umožní kombinovat výhody bezemisního provozu s požadovanou operační dobou a porovnatelnou dobou plnění nádrží se stávajícími vozidly se spalovacími motory.
Dílčí cíle projektu jsou následující:
„Tento projekt byl realizován za finanční podpory z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu v programu TRIO“.
Projektová studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných tratí, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého norským výzkumným institutem SINTEF bude provedena technickoekonomická analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivými technologickými, ekonomickými a environmentálními předpoklady pro nasazení vodíkových vlaků, které v budoucnu mohou nahradit dieselové soupravy. Konec projektu je plánován na jaro roku 2024.
Projekt je založen na bilaterální spolupráci mezi českým konsorciem a společností SINTEF. České konsorcium shromažďuje a zpracová místní data, SINTEF tato data bude využívat pro simulaci a výpočet technickoekonomických analýz. Z této spolupráce budou partneři těžit podklady pro konkurenceschopné zavádění technologií s nízkými emisemi uhlíku v oblasti vlakové dopravy.
V rámci projektu se v úterý 25. dubna 2023 v norském Lillestrømu konal, v pořadí druhý, workshop s názvem „Workshop on hydrogen and zero-emission trains“. Za účasti zástupců českých a norských řešitelů projektu proběhla prezentace a vyhodnocení dosavadních výsledků. Prezentovány byly například odlišné podmínky produkce vodíku v Česku a Norsku, došlo i na porovnání profilu a charakteru železniční sítě obou zemí. Program workshopu soustředil pozornost také na zvýšení povědomí o možnostech využití vodíku v bezemisní železniční dopravě s cílem iniciovat tím diskusi mezi výzkumnými, státními a soukromými institucemi. Kromě organizací participujících na projektu, se jednání účastnili i zástupci společností Ballard a Maintech. Společnost Ballard je jedním z největších dodavatelů vodíkových palivových článků na světě, společnost Maintech se zaměřuje na produkci bezemisního vodíku v Norsku.
Dne 6. dubna 2022 proběhl kontrolní den a technické jednání k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích. Setkání se účastnili zástupci ÚJV Řež, VÚŽ, VŠCHT, HYTEP a norského partnera společnosti SINTEF. Nad rámec řešitelského týmu byli přítomni i zástupci Centra dopravního výzkumu a Správy železnic. V rámci setkání byly diskutovány probíhající práce ve smyslu výběru tratí vhodných pro potenciální nasazení vodíkových vlaků a sběru dat pro následné technickoekonomické posouzení. Diskutovány byly i stávající a plánované zdroje vodíku v ČR. Po technickém jednání se měli možnost všichni účastníci seznámit s vodíkovým hospodářstvím v ÚJV i dalšími výzkumnými projekty.
Ve středu 10. listopadu 2021 se v Konferenčním centru ÚJV Řež konal prezenční workshop pořádaný HYTEP – Českou vodíkovou platformou. Workshop se uskutečnil v rámci projektu TA ČR TO01000324 „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“, který je financován z fondů EHP. V rámci workshopu byl představen předběžný přístup a směřování projektu všem zúčastněným stranám, a to se záměrem získání zpětné vazby.
Workshop byl hojně navštíven odborníky na železniční dopravu a vědeckými pracovníky, přičemž záštitu mu poskytl Ing. Aleš Doucek, Ph.D., který se také ujal úvodního slova. Po něm se svou prezentací vystoupil doc. Ing. Martin Paidar, Ph.D. z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, který představil výrobu vodíku a její uhlíkovou stopu v ČR. Na něj navázal Ing. Marek Pětioký, Ph.D. z Výzkumného ústavu železničního se svým vystoupením ohledně způsobu výběru tratí zvolených pro simulaci. Celý workshop pak svým vystoupením zakončil Ing. Lukáš Polák z ÚJV Řež, který se věnoval tématu metodologie simulace a jejím očekávaným výsledkům. Mezi jednotlivými bloky workshopu byl dán účastníkům prostor pro dotazy a doplnění diskutovaného tématu, v přestávkách tak probíhala živá diskuse. Mezi pozvanými účastníky byli zástupci z řad ÚJV Řež, České vodíkové platformy, Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, Českého vysokého učení technického v Praze, Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, Výzkumného ústavu železničního, Správy železnic, Centra dopravního výzkumu, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy, Moravskoslezského kraje, Moravskoslezského energetického centra, Státního fondu životního prostředí a společností Linde, DEVINN a Alstom. Závěrem lze shrnout, že workshop proběhl k plné spokojenosti pořádajících i všech účastníků.
Jednotlivé prezentace z tohoto semináře naleznete níže v sekci "Ke stažení".
Projekt Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích (TO01000324) byl podpořen částkou 545 598 € z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA.
www.eeagrants.org
Kontaktní osoba – Ing. Lukáš Polák
Další informace o projektu najdete zde.