Městský autobus s trojitě hybridním elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články) + čerpací stanice vodíku v Neratovicích.
- Oceněno Zlatou medailí na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně
- Autobus je 5 let úspěšně provozován na městské lince v Neratovicích
- Pokračování projektu je plánováno s důrazem na udržitelnou lokální produkci vodíku v návaznosti na obnovitelné zdroje energie. Znamená to posílení celkového bezemisního aspektu provozu autobusu.
Parametry:
- 12m dvounápravový autobus
- Elektromotor
- 120kW
- Palivový článek
- 48kW
- Akumulátory
- Li-ion 28kWh
- Max. rychlost
- 65km/h (omezena)
- Dojezd
- 300km
- Max. špičkový výkon 200kW
Přínosy:
- Vysoká efektivita provozu
- palivový článek u vozidel se používá jako zdroj energie pro elektromotor, který umí s energií hospodařit mnohem lépe než spalovací motor, palivočlánkový pohon je energeticky významně efektivnější než pohon na dieselový motor nebo na stlačený zemní plyn.
- Ekologie
- Vedle emisí skleníkových plynů šetří palivočlánkové pohony vozidel či palivočlánkové energetické jednotky oproti tepelným strojům další škodlivé emise, které vznikají bez ohledu na druh pohonu. Patří sem zejména pevné částice nebo oxidy dusíku, které vznikají například i při spalování takového "zeleného" paliva, jako je zemní plyn.